Innan Corona hade Sverige 67 miljoner gästnätter varav 1 miljon var på Gotland. Besöksnäringen sysselsätter 126 000 människor i Sverige och minst 2 000 personer på Gotland. Turism är med andra ord en viktig och betydande näringsgren för Sverige i allmänhet och Gotland i synnerhet. Vi har ett särskilt Team som har Besöksnäring och dess kringverksamheter som specialitet.

Besöksnäring
Systemintegration
Ett viktigt verktyg i dagens företagande är rätt applikation och IT-integration till sin verksamhet för att effektivt kunna följa, styra och analysera lönsamheten. Detta är speciellt viktigt inom hotell och restaurang där nyckeltalen är första indikatorerna på om verksamhet mår bra eller dåligt. Har du svårt att navigera bland det stora utbudet av programvaror som finns, låt oss hjälpa dig, vi har erfarenhet av Ancon, Personalkollen, Sivoy, Stripe, Booking, Trivec, Caspeco och många många fler.
Moms, skatt och myndighetskrav
Verksamheter inom besöksnäring brukar ofta jobba med olika momssatser, ha behov av hantering av förskottsmoms, ha anställda som jobbar mer eller mindre beroende på säsong, samtidigt ska företagaren uppfylla en rad med myndighetskrav och rapporteringsskyldigheter. Vi kan stötta i alla dessa frågor, tillsammans ser vi till att ditt Företag gör det som är nödvändigt, och gör det Rätt.
Riktat Erbjudande till Dig på Gotland!
Låt oss hjälpa dig!
Vi är en redovisningsbyrå med kunskap om både lagar och regler och erfarenhet från olika branscher. På Gotland hjälper vi företag bland annat inom turistnäringen, konsulter, bönder och butiker.
Vi vill inleda ett samarbete med dig!
Kontakta oss Idag!
Väljer du att inleda samarbete med oss senast 31 januari 2022 så
Intresserad?
Skicka in ditt namn och telefonnummer så hör vi av oss och berättar mer om hur Metric Accounting kan hjälpa ditt företag.
Marleen Kolmodin
Ars Mundi Konservering, Sten & Muralt AB
Björn Westerholm
Grå Gåsen - Hotell Konferens Restaurang Event Padel Conserts
”Jag startade mitt bolag för över ett decennium sedan, lika länge har METRIC skött det administrativa i mitt bolag såsom bokföring, lönehantering, bokslut och deklaration. Att jag stannar år efter år beror helt och fullt på att samtliga av mina behov uppfylls med bravur. Med sin höga och breda kompetens levererar de allt förstklassigt. Jag känner verkligen att de bryr sig om mig som kund, vilket bidrar till att jag som företagare tryggt och helhjärtat kan arbeta med det jag brinner för, och är bra på. Jag kan utan tvekan å det varmaste rekommendera METRIC.”
”Vi har arbetat med METRIC sedan vi startade Grå Gåsen i Burgsvik under coronavåren 2020 och är mycket nöjda med kompetens och närvaron hos METRICs konsulter.
Det känns som att vi faktiskt pratar med våra medarbetare när vi har frågor i högt och lågt angående bokföring, kontoplaner eller annat ex. metoder för att få effektiv integrering av externa tjänster mot bokföringssystemet.
Vi är trygga med METRIC vilket gör att vi kan ägna oss vår verksamhet till 100% och därför kan använda våra ekonomisystem för beslutsfattande framåt – det är mycket viktigt för oss.”
Vanliga frågor
Kommer jag få en ny kontaktperson?
– Nej, ni kommer jobba vidare med samma konsult som tidigare.
Kan jag fortsätta använda samma e-post och telefonnummer som innan?
– Ja, men på sikt kommer de gamla mailadresserna fasas ut, men du kommer få information i god tid innan.
Förändras mitt uppdragsavtal med byrån?
– Innehållet kommer inte förändras, men vi kommer skicka ut uppdateringar med nya namnet pö om pö, dels för att vår branschorganisation har det kravet men också för att du ska vara tydligt för dig som kund vem du samarbetar med.
Om du inte redan idag har hjälp av en annan byrå så tar det ca en vecka 5 minuter att bli kund hos METRIC. Vi är bara ett samtal eller mail bort för att ni ska kunna komma igång med er redovisning hos oss. Om du idag är anknuten till en annan byrå är det er överenskommelse som styr när du kan byta till oss. Vi hjälper till i den övergången och tar kontakt med er befintliga byrå och samlar in all nödvändig information för att gör det så enkelt som möjligt för dig.
För många är det krångligt att starta ett AB, ofta väljer man därför ett lagerbolag. Det man inte vet om är att det är lika många steg att fullfölja oavsett om man startar bolaget helt själv eller köper ett lagerbolag. Låt oss hjälpa dig med registrering hos Bolagsverket tills dess att du ställer ut din första kundfaktura. Det blir både billigare och effektivare. Det är många steg på vägen, men vi stöttar dig under hela processen och ser till att det blir rätt från början.
Behöver du bara hjälp med redovisning och ingenting annat så stöttar vi dig med just den tjänsten, vi hjälper flera kunder med bara utvalda delar av ekonomiarbetet men även med att vara hela deras ekonomiavdelning; vi skräddarsyr våra tjänster efter ditt behov.
Om du precis startat ett företag har du säkert många frågor, vi kan hjälpa dig med registrering hos Skatteverket, formalia på din kundfaktura, bolla frågor, komma igång med redovisning, och beräkna lön. Precis alla de tjänster som du behöver kan vi erbjuda, du väljer själv hur du vill använda oss.
Mer tjänster från Metric Accounting
Redovisning
Redovisning är allt ifrån bokföring, skatte- och momsfrågor, kund- och leverantörsreskontra, ekonomisk rapportering etc. Vi hjälper ditt företag utifrån företagets behov och förutsättningar. Du väljer själv hur du vill använda oss.
Vi finns lokalt bland annat i:
Se samtliga adresser här
Revision
De flesta ser revisionen som ett nödvändigt ont, men företagets årsredovisning är oftast den första finansiella informationen som externa intressenter tar del, den offentliga revisionsberättelsen är därför ett viktigt kvitto för bolagets ekonomiska hälsa.
Affärsrådgivning
För många företag är vi så mycket mer än ”bara siffror”. I vårt arbete lägger vi stor vikt vid att analysera företaget. Vi gör det genom att se till helheten, d.v.s. produkter, människor, lönsamhet, kvalitet i ekonomisk information och rapportering. På så sätt kan vi guida dig till en bättre affär.
Läs mer om våra kontor:
Lön och HR
Medarbetaren är företagets viktigaste resurs, vi hjälper er så att lönehanteringen blir helt rätt, lagenligt och i tid, men det är bara början för oss. Vår styrka ligger i vår starka kompetens i att både förbättra processen men också att vara en partner i alla frågor som rör ersättning och avtal för er personal. Allt för att du ska kunna fokusera på att driva din verksamhet.
Ta kontakt med lokala kontor:
Internationellt
Företagets marknad och omvärld är idag gränsöverskridande. Vi hjälper dig att etablera dig utanför Sveriges gränser, antingen genom vår systerbyrå Balanco som har närvaro i flera länder eller genom en av våra många samarbetspartners.